Klastriliikmete kogemused Dubai EXPOlt

29.04.2022

Pool aastat kestnud Dubai EXPO on lõppenud. Dubai maailmanäitusel külastas Eesti digilugu rääkivat paviljoni üle 400 000 inimese ning näitusel osalesid pea kõik maailma riigid, puudusid vaid Island ning Põhja-Korea. 


Eestlastel läks EXPOl hästi, loodi palju ärikontakte ning näidati, mida eestlased teevad ja oskavad. 


„Eesti seekordse eduka osalemise võti oli erinevate osapoolte hea koostöö ja meie kontseptuaalne fookus oma e-riigi tutvustamisele, mis meid teistest paviljonidest eristas ja  andis võimaluse meie ettevõtetel esineda EXPO suurte ärifoorumite lavadel. Samuti olid meiega kaasas olnud ettevõtted hästi motiveeritud siinseid võimalusi ära kasutama, et endale peale koroonakriisi uusi turge leida,“ selgitas Eesti esinduse juht Andres Kask.


EXPO-l olid esindatud ka klastri liikmed: Projekt Kuubis, Sirkel & Mall, Novarc, Roadplan, Hades Geodeesia ja endine liige Intelsys. 


Kuidas klastri liikmed EXPO kogemust hindavad, saate lugeda siit. 


Merylin Rüütli ettevõttest Projekt Kuubis


Seekordne EXPO oli väga tugevalt ärikontaktide loomisele suunatud ja seda oli kohapeal ka igal sammul tunda. Paviljoni meeskond koos kohapealse EASi esindaja ja saatkonnaga tegid suurepärast tööd, tõmmates meie ettevõtetele tähelepanu läbi erinevate ärifoorumite, visiitide ja kutsudes külalisi meie paviljoni. Tänu sellele läks ka kohapealse kontaktvõrgustiku ehitamine oluliselt sujuvamalt. Pidasin väga oluliseks olla ise kohapeal nii palju kui võimalik, sest distantsilt uuele turule siseneda ja seal usaldust luua on raske, kui mitte võimatu. Kokkuvõtteks oli EXPO suurepärane näide era- ja avaliku sektori eesmärgipärasest heast koostööst, millest võitsid ja võidavad mõlemad osapooled. Usun, et lähiaastatel kuuleme mitmetest edulugudest, mille vundament rajati viimase 6 kuu jooksul.


Riho Milva, Roadplan OÜ


Mind üllatas Eesti positsioon maailmas. Eestile vaadati digiedu tõttu n-ö alt üles. Kui mainisin, et oleme Eestist, siis tagas see kohe automaatse lugupidamise. Selles osas on Eestile maailmas ikka väga korralikku PRi tehtud ja muidugi teeb see kontaktide algatamise lihtsamaks.

Kui rääkidagi kontaktide loomisest, siis see oli keeruline, aga õnnestus tänu sellele, et kodune eeltöö oli tehtud ning me kasutasime ka EASi pakutavaid võimalusi kontaktide leidmiseks. Tutvusime seal meie jaoks väga oluliste isikutega, kellega suhtleme edasi ning loodetavasti jõuame ka koostööni.

Meie jaoks andis EXPOl käik väga hea arusaama, kus oma äriga maailma kontekstis nii koostöö kui arengu mõttes paikneme. Sealsed mastaabid võrreldes meie väikese äriga tuletasid meelde, et edu saavutamiseks peame teistest targemad ja kavalamad olema. 


Üldiselt peame oma EXPOl osalemist õnnestunuks ja osaleksime maailmanäitustel kindlasti ka veel. Suures plaanis meie ootused täitusid ja soovitame seda ka teistele. Kui nüüd lõpetuseks soovida natuke norida, siis tehnoloogilise külje pealt olid EXPOle loodud äpid  kohati hoomamatud ning ka Eesti paviljonist lootsin rohkem kontaktisoovitusi saada. Nähtavasti jõudsid need rohkem suuremate ettevõteteni, mitte meieni. 


Vaiko Veeleid ja Tiit Hion, Hades Geodeesia OÜ


Meie oma osalusega päris rahule ei jäänud, sest ootused ei täitunud ja olime need osaliselt ka valesti püstitanud. Enda laituseks peab ütlema seda, et meie ettevalmistus oli selgelt vähene. Me ei olnud varem EXPOl ettevõttega käinud ja seetõttu polnud piisavalt teadmisi, kuidas seal toimida ja üritusest maksimaalset kasu saada.



Kui nüüd korralduslikku poolt analüüsida, siis esiteks polnud me rahul sellega, et meie

nähtavus paviljonis oli allapoole ootusi. Teiseks, kohati jäi mulje, et see kõik pole tõsiseltvõetavate ärisuhete arendamiseks või siis ei osanud me ise võimalusi leida ja neid realiseerida. Kolmandaks, kohtumised potentsiaalsete äripartneritega oleks võinud luua ajaks, kui olime reaalselt seal, aga nii see paraku polnud. Neljandaks, meie potentsiaalne klient läbi kontaktisoovituste meieni ei jõudnud. Ehk siis nad pidid paviljoni I korruselt läbi klientide filtreerimise jõudma meie juurde II korrusele, aga ei jõudnud. Seega meie õppisime sealt seda, et kontaktiloomet ei saa jätta kellegi teise hooleks, ise tuleb minna ja teha.


Siiski, ei taha olla ka väga kriitiline, sest usume, et kui meie eeltöö oleks olnud parem ja me oleks saanud korraldajatele paremat sisendit anda, siis oleks seal võinud ka edu saavutada. 


Praeguste kogemuste põhjal võib aga öelda, et seal oli palju ‘kellasid ja vilesid’, kuid meie jaoks vähe ‘villa’. Lõpetaks siiski positiivse noodiga. Kogu EXPO vältel saime klastri liikmetega oluliselt paremini tuttavaks ja sellest on hea meel. Ning alati on huvitav külastada teisi maid ja näha, kuidas elavad teised rahvad. Meeldiv oli tajuda, et teised riigid vaatavad Eestit kui väga arenenud maad. Ja meil oli uhke tunne oma riiki esindada. Ja igasugused õppetunnid on ka lõpuks kasulikud. Eks teinekord teame, mida paremini teha.


Kuno Peek, Digitaalehituse klastri tegevjuht


Klaster oli EXPOga seotud kahel viisil – koostöös SA EXPO 2020ga aitasime kuuel klastri liikmel end Eesti paviljoni sisse seada ja nähtavaks teha ning lisaks korraldasime ülejäänud liikmetele Dubaisse õppereisi.



Õppereisil külastasime lisaks EXPOle valitsusasutusi, arendajaid, kõrgkoole jpm. Oli väärt kogemus, kuid pean ütlema, et kontaktide loomine ja leidmine araablastega käib teistmoodi kui siin. Nad on konservatiivsemad ja vajavad võõrastega suhtlemiseks ja usalduse loomiseks rohkem aega. Sellegipoolest olid nad väga professionaalsed ja tutvustasid hea meelega oma edulugusid ning kuulasid huviga meie omasid. 


Dubai õppereis oli üks paljudest klastri õppereisidest, mille sarnaseid teeme klastri liikmetele ning teistele huvilistele igal aastal 2-3 korda, eesmärgiga tõsta ehitus- ja kinnisvarasektori osapoolte teadlikkust teiste riikide edusammudest ning õppetundidest.

Reisi korraldamisel ja nõustamisel oli väga abiks EASi ühendemiraatide ekspordinõunik Ege Devonist. Soovitan temaga ühendust võtta, kui plaanite ühendemiraatides äritegevust arendada.


Kui nüüd EXPO kogemusest rääkida, siis Eesti delegatsioon võeti igas paviljonis väga hästi vastu – meile tehti individuaalseid tutvustusi ning ettekandeid ja mitmel korral pakuti võimalust esinemiseks ka teiste paviljonide seminaridel. Mind üllatas EXPO puhul meelelahutusliku ajaviite domineerimine ja ärikülastajate vähesus. Seetõttu tuli kasuks paviljonide-vaheline kommunikatsioon, mis aitas kiiresti leida üles meile vajalikud ja sobivad B2B huvilised.

Kokkuvõtvalt võin öelda, et need, kes maailmanäitusel käisid, nägid ja panustasid  – õppisid seal palju ning lõid palju kontakte. Muidugi, Eesti ja meie ettevõtted on väikesed, seetõttu on globaalsel tasandil silma paista raske, kuid siiski – meil on edu saavutamiseks omad nipid ja võimalused.



Kolm aastat on jäänud järgmise maailmanäituseni, mis toimub Jaapanis Osakas. Neile, kes sinna plaanivad minna, tahame suurema edu saavutamiseks jagada näpunäiteid ja juhiseid. Oleme valmis selle nimel pingutama ja koostööd tegema, võtke meiega ühendust ja teeme ära!